رفتن به محتوای اصلی

مقایسه رنگ پلی اورتان با رنگ معمولی در تولید محصولات صنعتی

مقایسه‌ ویژگی‌ های رنگ پلی‌ اورتان با رنگ‌ های معمول در تولید محصولات صنعتی چگونه است؟ این دو نوع رنگ چه تفاوت هایی با یک دیگر دارند؟ کدام یک بهتر جوابگوی استفاده در صنایع مختلف هستند؟ برای مقایسه ویژگی های رنگ پلی اورتان با رنگ های معمولی در تولید محصولات صنعتی باید بگوییم که امروزه رنگ های پلی اورتان سری جدید از رنگ ها هستند که می توان آن را نوعی لاک بسیار بادوام و محکم دانست. به طوری که در صنایع مختلف کاربرد گسترده ای دارد. ما در این مقاله به بررسی کردن رنگ پلی اورتان با دیگر رنگ های معمولی در صنایع مختلف می پردازیم.

مقایسه ویژگی های رنگ پلی اورتان با رنگ های معمولی در تولید محصولات صنعتی

رنگ پلی اورتان نوعی رنگ مقاوم و با استحکام است. وقتی که پلی ال بادی ایزوسیانات بتواند با پلی ایزوسیانات و در حضور نوعی کاتالیست واکنش انجام دهد، پلی اورتان یا پلی یورتان تشکیل خواهد شد. در واقع پلی اورتان ها نوعی مواد ترموست می باشند. این معنا که این مواد مانند ترموپلاستیک ها به طور دائم ذوب نمی شود، بلکه از محصول قبلی به محصول جدید تغییر خواهند یافت. حال برای مقایسه کردن این نوع از رنگ ها با رنگ های معمولی باید ویژگی های هر کدام را مورد بررسی قرار دهیم.

ویژگی رنگ پلی اورتان

ممکن است رنگ پلی اورتان بر پایه روغن یا آب باشد. رنگ هایی که بر پایه روغن است به رنگ کهربایی است و موجب گرمی رنگ چوب خواهد شد. این رنگ می‌ تواند یک مقاومت و سختی بر روی چوب ایجاد کند، به همین دلیل زمان خشک شدن آن بیش تر است‌ رنگ هایی که بر پایه آب است شیری رنگ می باشد و پس از استفاده کردن خشک می شود و از نوع قبلی آبکی تر می باشد، به همین دلیل است که برای پوشش دهی کامل به دفعات بیش تری جهت استفاده نیاز دارد.

از دیگر ویژگی‌ های مثبت این سری از رنگ ها می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. خشک شدن بسیار سریع رنگ پلی اورتان
  2. مقاومت بالا در برابر ضربه و سایش
  3. مقاومت در برابر مواد شیمیایی، آب و خورشید
  4. مقاومت بالا در برابر گچی شدن رنگ
  5. مقاومت در برابر روغن های صنعتی و شیمیایی، اسید و باز

ویژگی های رنگ های معمولی

رنگ های معمولی همان طور که از نام شان پیداست به طور معمول موجب پوشیده شدن سطوح می شود و بی رنگ و شفاف هستند و به دو دسته نوع رنگ های اشباع و غیراشباع تقسیم می شوند. این رنگ‌ ها نیز ویژگی‌ های خاص خودشان را دارند، اما در مقایسه با رنگ های پلی اورتان مزایای کم تری دارند و مرغوبیت آن ها نیز پایین تر است. چند نمونه از ویژگی این نوع رنگ ها عبارتند از:

  1. دارای عدد اسیدی مشخص
  2. ویسکوزیته مناسب
  3. وزن ویژه معین

تفاوتی که بین این دو وجود دارد، موجب شده است که امروزه رنگ های پلی اورتان جایگزین رنگ های معمولی در صنایع مختلف شود، چون به هر حال این رنگ‌ ها کیفیت، مرغوبیت، ماندگاری و پوشش دهی بسیار بهتر و بیش تری نسبت به رنگ های معمولی دارند.

بنابراین مبلغی که بابت خرید رنگ پلی اورتان می‌ پردازید پس از استفاده کاملا شما را مجاب خواهد کرد. می‌ دانیم که در صنایع مختلف حتما باید از رنگ هایی استفاده شود که ماندگاری و کیفیت بالایی دارند. به همین دلیل امروزه از رنگ پلی اورتان برای موارد زیر استفاده می کنند:

  1. جهت پوشش دهی صنعت هوافضا
  2. تجهیزات مکانیکی متفاوت در صنایع مختلف
  3. صنایع کشتی سازی
  4. خطوط لوله ای
  5. سقف های که از جنس فلز هستند.
  6. پوشش دهی برخی از توربین های بادی و غیره

از مزیت های خوب آن ها نیز می‌ توان به:

  1. تطبیق‌ پذیری
  2. حفاظت ساختاری بالا
  3. کاربری و ایمنی آسان
  4. منطبق بودن با بسیاری از معیارهای زیبایی شناختی
  5. هزینه های کم جهت نگه داری و تعمیر مجموعه اشاره کرد.

جهت اطلاع بیش تر از ویژگی رنگ های پلی اورتان و مقایسه آن با دیگر رنگ های معمولی می توانید به سایت آریانا پوشش مراجعه کرده و اطلاعات بیش تری را به دست بیاورید. هنگام خرید رنگ پلی اورتان دقت داشته باشید که این رنگ ها انواع مختلفی مانند رنگ صدفی پلی اورتان، رنگ پلی اورتان ضد خش، رنگ جوتن ، رنگ پارکینگ و غیره دارند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

برای این نوشته 0 نظر ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برگشت به بالا