رفتن به محتوای اصلی

رنگ پلی اورتان

هدف از رنگ‌آمیزی سطوح، زیباتر کردن نمای ظاهری و همچنین محافظت از سطح در برابر پوسیدگی و خراشیدگی است. بنابراین در زمان انتخاب رنگ، باید بدانید که سطح مورد نظر تا چه اندازه در معرض آسیب‌های محیطی و جوی قرار دارد و براساس آن رنگ مناسب را خریداری کنید.رنگ پلی اورتان به عنوان یکی از بهترین رنگ‌های مقاوم در برابر خوردگی، هوازدگی، سایش و حتی ضربه معرفی شده است. زمانی که شما یک سطح را با رنگ پلی اورتان پوشش می‌دهید، در واقع یک لایه عایق بر روی آن سطح قرارداده‌اید. در این مطلب همراه ما باشید تا شما را با کاربرد‌های رنگ پلی اورتان و ویژگی‌های آن آشنا کنیم.

معرفی رنگ پلی اورتان

رنگ پلی اورتن نوعی پلیمر متشکل از یک گروه ایزوسیانات و یک گروه هیدروکسیل است. به طور کلی برای ساخت رنگ پلی اورتان از دو فرآیند گرما سخت و گرما نرم استفاده می‌کنند. در فرآیند گرمای سخت، رنگی به دست می‌آید که مقاومت بسیار بالایی داشته و به راحتی تغییر شکل نمی‌دهد. ولی در مقابل، رنگ ترموپلاست یا گرما نرم به رنگی گفته می‌شود که در اثر گرما ذوب شده است و در نتیجه به راحتی فرم می‌گیرد. براساس نوع نیاز خود به رنگ پلی اورتان ، باید یکی از این دو مورد را انتخاب کنید.

جالب است بدانید اگر فرمولاسیون رنگ های پلی اورتان تغییر کند، درجه شفافیت آن نیز متفاوت خواهد شد. به همین دلیل است که گاهی اوقات رنگ های پلی اورتان بسیار شفاف و براق به نظر می‌رسند اما در گروه دیگر رنگ‌ها کاملاً مات هستند.

یکی از مرغوب ترین رنگ‌های پوششی، رنگ پلی اورتان می‌باشد. این رنگ در برابر باران های اسیدی و اشعه های خورشید مقاومت و دوام زیادی داشته و زمانی که در معرض حرارت قرار می گیرند در کوتاه ترین زمان ممکن خشک می شوند. این رنگ ها همانند دیگر رنگ های شیمیایی پوست پرتقالی نشده و از خواص فیزیکی و شیمیایی بسیاری برخوردار هستند.

بهتر است بدانید رنگ پلی اورتان یکی از رنگ های صنعتی با مزایای زیاد می باشد. از مزیت های آن می توان به  ساختار پلیمری، کیفیت و مقاومت بالا و استفاده از آن در پوشش سطوح مختلف، اشاره کرد. معمولا این رنگ در روکش های اولیه که به آن پرایمر نیز گفته می شود، به عنوان روکش نهایی عمل کرده و باعث به وجود آمدن ساختاری یکدست می شوند. از دیگر مزیت های آن این است که در مقابل ضربه های غیرمنتظره ای که با فشار زیادی وارد می شوند، ایمن می باشند. به همین دلیل از آن در صنعت های متفاوتی استفاده می شود.

اگر می خواهید با کاربرد، مزایا و ویژگی های دیگر رنگ پلی اورتان آشنا شوید، در این مطلب با ما همراه باشید.

بررسی مشخصات رنگ های پلی اورتان

ویژگی‌های رنگ‌ها بر روی کارایی آن‌ها تأثیر می‌گذارد. در واقع وقتی شما می‌خواهید برای رنگ‌آمیزی خانه، محل کار و یا وسایل خود رنگ‌هایی را انتخاب کنید، باید بدانید که این رنگ چه ویژگی‌هایی دارند و تا چه اندازه می‌توانند سطوح را در برابر شرایط محیطی، جوی و حتی شوینده‌ها مقاوم نگه دارند. براساس آنچه که گفته شد مروری بر مشخصات و ویژگی‌های رنگ های پلی اورتان خواهیم داشت:

  • در ابتدای مطلب بیان کردیم که رنگ‌های پلی اورتان نوعی پلیمر هستند. بنابراین این رنگ‌ها از استحکام بالایی برخوردار هستند ولی در عین حال بسیار نرم بوده و خاصیت کشسانی آن‌ها بالا است. به همین دلیل دامنه کارایی رنگ های پلی اورتان بسیار زیاد است و حتی برای پوشش کفپوش‌های ساختمان نیز از آن استفاده می‌کنند.

بررسی مشخصات رنگ‌های پلی اورتون

  •  رنگ های پلی اورتان به هیچ عنوان دچار سایش، پوست پوست شدن و ریزش نخواهند شد. زیرا فرمولاسیون این رنگ‌ها به گونه‌ای طراحی شده که میزان مقاومت رنگ در برابر اصطکاک را بالا می‌برد. حتی اگر شما از رنگ  پلی اورتان برای کفپوش ساختمانی استفاده کنید، راه رفتن بر روی کفپوش باعث ساییدگی رنگ نمی‌شود.
  • جالب است بدانید که میزان مقاومت رنگ  پلی اورتان در برابر اشعه فرابنفش، فوق‌العاده است. به همین دلیل اگر قرار باشد نمای ساختمان خود را رنگ کنید، رنگ پلی اورتان بهترین انتخاب خواهد بود.
  • از دیگر ویژگی‌های رنگ‌های پلی اورتان باید به تحمل بالای این رنگ‌ها نسبت به تغییرات دمایی اشاره کنیم به گونه‌ای که می‌توانند دمای منفی ۳۰ درجه سانتیگراد تا ۱۱۰ درجه سانتیگراد را تحمل کنند.
  • در صورتی که مواد شیمیایی با قدرت خورندگی نسبتاً ضعیف بر روی رنگ‌های پلی اورتان بریزد، هیچ تغییری در آن اتفاق نمی‌افتد. بنابراین باید بگوییم که رنگ پلی اورتان مقاومت بسیار خوبی نسبت به این قبیل مواد شیمیایی دارد.
  • فرض کنیم که شما برای رنگ‌آمیزی نمای بیرونی ساختمان، از رنگ  پلی اورتان استفاده کرده‌اید و اکنون بنا به دلایلی می‌خواهید قسمت‌هایی از نما را مجددا نقاشی کنید. در چنین شرایطی نیازی نیست که سمباده‌کشی را انجام دهید تا لایه رنگی زیرین از بین برود و بتوانیم رنگ جدید را اعمال کنید بلکه برعکس، به راحتی می‌توانید رنگ  پلی اورتان را بر روی لایه‌های قبلی آن نیز اجرا نمایید.

ویژگی های رنگ پلی اورتان

در این بخش به 5 ویژگی مهم رنگ پلی اورتان اشاره شده است که عبارتند از:

  • از ویژگی های بارز این رنگ می توان به سریع خشک شدن آن در حرارت پایین اشاره کرد.
  • رنگ پلی اورتان از مقاومت سایشی بسیار زیادی برخوردار است.
  • این رنگ بر روی سطوح فلزی، دارای چسبندگی بسیار زیادی می باشد.
  • رنگ پلی اورتان در مقابل روغن های شیمیایی و صنعتی و اسید و باز از مقاومت بسیار زیادی برخوردار می باشد.
  • از دیگر ویژگی های این رنگ می توان به مقاومت و ضربه پذیری بالای آن در برابر آب، نور مستقیم آفتاب و مواد شیمیایی مختلف اشاره کرد.

شرایط نگهداری از رنگ های پلی اورتان

زمانی که می خواهید از رنگ های پلی اورتان به خصوص رنگ های سیاه و سفید آن استفاده کنید بهتر است بعد از باز کردن در ظرف بلافاصله آن را استفاده کنید. زیرا رنگ به سرعت در معرض هوا خشک می شود. در زمان نگهداری از این رنگ ها بهتر است آن ها را به دور از مواد آتش زا، حرارت و عوامل اشتعال زا قرار دهید، تا آسیب نبینند. بهترین دما برای نگهداری از رنگ پلی اورتان، دمای 25 درجه سانتی گراد می باشد.

رنگ پلی اورتان

کاربرد رنگ پلی اورتان

از جمله کاربردهای مهم این رنگ عبارتند از:

  • یکی از کاربردهای مهم رنگ پلی اورتان این است که می توان از آن برای تولید بعضی از قطعات در صنعت هوافضا استفاده کرد. دلیل استفاده از این رنگ در هوافضا به خاطر مقاومت و طول عمر زیاد آن در برابر خرابی قطعات می باشد.
  • همان طور که گفته شد این رنگ دارای مقاومت بالایی می باشد به همین خاطر از آن برای تولید کف آشیانه هواپیما نیز استفاده می شود.
  • از کاربردهای مهم آن می توان به پوشش دهی کف اشاره کرد، زیرا مقاومت زیادی دارند.
  • از دیگر موارد مصرف این رنگ این است که دارای استقامت زیادی در مقابل رطوبت و آب می باشد. به همین خاطر از آن در صنعت کشتی سازی و یا قایق استفاده می شود.
  • پلی اورتان در تجهیزات مکانیکی، به دلیل مقاومت زیاد در مقابل سایش کاربرد بسیار زیادی دارد.
  • رنگ پلی اورتان در مقابل عوامل مخرب طبیعی، مقاومت بالایی از خود نشان می دهد. به همین دلیل در صنعت لوله سازی و تولید توربین های بادی کاربرد دارد.
  • از دیگر موارد مصرف این رنگ می توان به استفاده آن در کف پوش ساختمان ها با رفت و آمد زیاد و یا سالن های ورزشی نیز اشاره کرد.

طریقه مصرف رنگ های پلی اورتان

در بخش زیر به نحوه استفاده از رنگ های پلی اورتان اشاره شده است:

  • در قدم اول باید تمامی وسایل مورد نیاز برای استفاده از این رنگ شسته شود.
  • در مرحله بعد باید تمامی اجزای رنگ پلی اورتان را با میکسر مخلوط کنید.
  • برای به دست آمدن یک مایع یکنواخت، در قدم سوم باید میزان رنگ مورد نیاز با یک مقدار سخت کننده ترکیب شود.
  • بعد از انجام تمامی مراحل بالا به مدت 30 دقیقه صبر کرده، سپس تینر مخصوص را آماده و به ترکیب به دست آمده اضافه کنید. (لازم به ذکر است که شما می توانید این رنگ های شیمیایی را هم به صورت پاششی و هم اسپری به کمک دستگاه های خودکار و یا دستی انجام دهید.)
  • در مرحله آخر محصول موردنظر باید خشک شود، سپس در کوره حرارت قرار گرفته تا به میزان لازم پخته شود.

معرفی حلال های رنگ پلی اورتان

رنگ پلی اورتان بر پایه آب و روغن است. اما شاید تصمیم به رقیق کردن این رنگ داشته باشید، در این صورت نیاز است آن را با یک حلال ترکیب کنید. در بخش زیر به حلال های رنگ پلی اورتان اشاره شده است:

  • تربانتین

این حلال دارای بوی تندی می باشد. به همین خاطر بهتر است در مکانی با تهویه مناسب یا در فضای باز با رنگ پلی اورتان ترکیب شود.

  • الکل معدنی

از دیگر حلال هایی که می توان به کمک آن رنگ پلی اورتان را رقیق کرد، الکل معدنی می باشد. این حلال ملایم است، به همین خاطر بوی زیادی ندارد.

  • آب

زمانی که بخواهید از پلی اورتان پایه آب استفاده کنید، بهتر است برای رقیق کردن آن از حلال آب استفاده شود.

  • تینر

تینر دارای فرمولاسیون ها و ترکیبات متفاوتی می باشد. به همین خاطر بو و سمیت های گوناگونی دارد. بنابراین برای ترکیب کردن با پلی اورتان از تینر مناسب استفاده کنید.

سخن پایانی

با توجه به ویژگی‌های خاصی که در طراحی و ساخت رنگ‌های پلی اورتان وجود دارد، در حال حاضر از این رنگ در امور مختلف همانند صنایع هواپیماسازی، خطوط لوله، توربین‌های بادی، کشتی‌سازی، رنگ‌آمیزی سقف و داربست‌های فلزی، تجهیزات مکانیکی و پوشش‌های کف ساختمان استفاده می‌شود. اما در زمان اجرای رنگ‌های پلی اورتون باید چند نکته را در نظر بگیرید. برای مثال حتماً از لباس کار و دستکش مخصوص استفاده کنید.

با توجه به اینکه رنگ  پلی اورتان همانند رنگ‌های دیگر دارای بو است، بنابراین بهتر است حتماً ماسک مخصوص را استفاده کرده و در محیط، تهویه مناسب را برقرار کنید.همچنین شما برای اطلاعاتی درباره رنگ جوتن و رنگ صدفی پلی اورتان نیز می توانید به سایت یکتا پوشش آریانا مراجعه نمایید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳.۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

برای این نوشته 0 نظر ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برگشت به بالا