رفتن به محتوای اصلی

راهنمای انتخاب رنگ ساختمانی مناسب

انتخاب رنگ ساختمانی برای بخش های گوناگون ساختمان روش های خود را دارد. این امر کار راحتی نیست، چراکه باید درباره رنگ های متنوع و ویژگی های آن ها اطلاعات کافی داشته باشید.

از زمانی که برای اولین بار از رنگ های ساختمانی به عنوان یک پوشش جهت محافظت و جذابیت بنا استفاده شده است، مدت زیادی می گذرد و جایگزین های متعددی برای رنگ ساختمانی روی کار آمده اند، اما هیچ کدام نتوانسته اند از محبوبیت آن کم کنند.

فاکتورهای زیادی جهت انتخاب نوع رنگ ساختمانی وجود دارد که از مهم ترین این موارد می توان به کیفیت مناسب و قیمت آن اشاره کرد. جهت انتخاب رنگ ساختمانی مناسب قصد داریم تا در این مطلب نکات و موارد مهمی را بیان کنیم که شما را در راستای تهیه یک رنگ مطلوب راهنمایی کند. برند جوتن از جمله رنگ هایی است که در دکوراسیون داخلی و نمای ساختمان بسیار استفاده می شود و تنوع زیادی دارد.

فاکتورهای مهم هنگام انتخاب رنگ ساختمانی مناسب

تهیه بهترین رنگ به معیارهای گوناگونی بستگی دارد. در این بخش برخی از مهم ترین نکاتی را که در هنگام خرید رنگ مناسب باید به آن ها توجه داشته باشید، شرح می دهیم:

انتخاب رنگ ساختمانی

  • نام برند

رنگ هایی که تهیه می کنید بهتر است که از برندها و نام های معتبر و قابل اعتماد باشند. زیرا محصولات برندهای معروف کیفیت بهتری دارند، شناخته شده هستند و از خدمات پس از فروش و پشتیبانی برخوردار می باشند. علاوه بر این، رنگ های برندهای معتبر دارای ضمانت نامه هستند و استانداردهای بین المللی را در اختیار دارند.

  • نوع سطح

نوع سطحی که قصد رنگ ‌آمیزی آن را دارید بسیار مهم است. آیا رنگ انتخابی شما مخصوص داخل ساختمان است یا برای بیرون ساخته شده است؟ آیا سقف، در، پنجره و سایر قسمت ‌های ساختمان نیاز به رنگ ‌آمیزی دارند؟ هر سطحی نیازمند یک رنگ مخصوص می باشد. برای مثال، برخی از رنگ‌ ها به دلیل استفاده در محیط های خارجی ساختمان، مقاومت بالاتری در برابر شرایط آب و هوایی گوناگون دارند.

  • مدل رنگ

رنگ‌ ها در انواع مختلفی مانند رنگ پلی اورتان، آکریلیک، الاستیک، سیلیکونی، روغنی و غیره در دسترس هستند. هر نوع رنگ دارای ویژگی‌ ها و کاربردهای خاص خود است. برای مثال، رنگ آکریلیک برای سطوح داخلی و خارجی مناسب است، در حالی که رنگ روغنی بیشتر برای سطوح داخلی و چوبی استفاده می ‌شود. بنابراین، نوع رنگ را بر اساس محیط مورد استفاده انتخاب کنید.

راهنمای انتخاب رنگ ساختمانی

  • رنگ مورد پسند

رنگ مورد نظر شما باید با سبک و طرح داخلی و خارجی ساختمان همخوانی داشته باشد. رنگ ‌های روشن،‌ فضا را بزرگ تر می کنند و به آن روشنایی بیشتری می بخشند، در حالی که رنگ ‌های تیره‌ تر به محیط حس سکوت و محفوظ بودن می‌ دهند. همچنین، در نظر داشته باشید که رنگ‌ ها در طول زمان ممکن است تغییر کنند و برخی از رنگ ‌ها به سرعت زرد و بی ‌رنگ می شوند.

در هنگام انتخاب رنگ ساختمانی به ترکیبات موجود در رنگ توجه کنید. برخی از رنگ ‌ها حاوی مواد مضری مانند آمین ‌های آروماتیک، سرب و آرسنیک هستند. بنابراین، بهتر است رنگ‌ هایی که حاوی این مواد مضر نیستند را انتخاب کنید. در توضیحات رنگ ممکن است اطلاعاتی در مورد مضرات موجود در رنگ آمده باشد، بنابراین حتماً این اطلاعات را مطالعه کنید. رنگ جوتن یکی از برندهای معتبر موجود در بازار است که به دلیل عدم وجود سرب در ساختارش، سازگاری مناسبی با طبیعت دارد و در نتیجه به سلامت انسان ‌ها آسیبی نمی‌ رساند.

  • سطح پوشش

سطح پوشش رنگ نیز برای داشتن یک انتخاب مناسب بسیار مهم است. رنگ ‌هایی با سطح پوشش بالا کمتر به لایه ‌های بیشتری برای رنگ ‌آمیزی نیاز دارند و در نتیجه هزینه و زمان کمتری را می ‌طلبند. همچنین، سطح پوشش بالای رنگ معمولاً منجر به نتیجه نهایی یکنواخت و زیبا می ‌شود.

  • قیمت محصول

هزینه همواره یکی از عوامل تصمیم‌گیری در انتخاب رنگ ساختمانی و خرید آن است. بررسی قیمت‌ ها و مقایسه آن ها بین برندهای مختلف، به شما کمک می‌ کند تا رنگی با کیفیت مناسب و قیمت مقرون به صرفه پیدا کنید. علاوه براین، در نظر داشته باشید که انتخاب یک رنگ با کیفیت بالا از نظر دوام و زیبایی می‌ تواند در بلند مدت هزینه ‌های تعمیر و نگهداری را کاهش دهد.

سخن نهایی

راهنمای انتخاب رنگ ساختمانی در واقع یک مرجع برای درست و به جا استفاده کردن از رنگ ها است. رنگ ساختمانی، یک نوع پوشش برای سطوح داخلی و خارجی بناها می باشد که به شیوه های متنوعی قابل اجرا است. این رنگ ها انواع گوناگونی دارند که هر یک جهت به کارگیری در سطوح به خصوصی قابل استفاده می باشند.

هنگام انتخاب رنگ ساختمانی مناسب برای ساختمان، مهم ترین مواردی که در درجه اول باید در نظر داشته باشید کیفیت و میزان پوشش رنگ می باشد. هر کدام از انواع رنگ ها با توجه به معایب و مزایای خود مناسب استفاده های مختلف هستند. به طورکلی، انتخاب بهترین رنگ به بودجه و نیاز پروژه رنگ آمیزی شما بستگی دارد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

برای این نوشته 0 نظر ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برگشت به بالا