رفتن به محتوای اصلی

مصاحبه مجله بسپار با مدیرعامل شرکت یکتاپوشش آریانا

گفتگو با محمد طالقانی ، مدیر عامل شرکت یکتا پوش آریانا

تحریم ها البته که بی تاثیر نبوده است

مدیر عامل شرکت یکتا پوش آریانا، مهندس محمد طالقانی متولد 1359 تهران، دانش آموخته مهندسی مکانیک از دانشگاه آزاد اسلامی است که فعالیت خود را از سال1382 با شرکت جوتن در ایران آغاز کرده و در سال 1389 با تاسیس شرکت یکتاپوش آریانا به عنوان نمایندگی شرکت جوتن در ایران و به صورت تخصصی در زمینه رنگ و انواع پوشش ها تا کنون مشغول فعالیت است.

بسپار- شرکت یکتا پوش آریانا بیش از 15 سال است که نمایندگی رنگ های جوتن را (احتمالا در بخش ساختمانی) بر عهده دارد. در این مدت رنگهای ساختمانی از نظر دانش فنی آیا تغییراتی را تجربه کرده اند ؟

طالقانی: سلام خدمت خوانندگان گرامی بسپار. بله قطعا شاهد تغییراتی بوده ایم که می توان در خصوص تغییرات در رنگ جوتن به سهولت اجرا، پوشش دهی بهتر و قابلیت شست وشوی بیشتر ، تنوع و عدم تغییر رنگ به مرور زمان و سازگاری با شرایط جوی منطقه و محیط زیست اشاره کرد .

بسپار- لطفا در مورد رنگ های تخصصی ساختمان و نما، و خصوصا رنگ های چوب و ویژگی های آنها برای خوانندگان ما بفرمایید.

طالقانی: قرن هاست که چوب به لطف زیبایی  و دیرپایی تحسین شده است .چوب با نمایش بافت و رگه بندی چشم نواز، گرمی و آسودگی طبیعت را به شکلی گیرا و زیبا ارزانی داشته و بر کیفیت هر پیرامونی می افزاید. نروژ خانه ی نخست رنگ های ساختمانی جوتن سنت غنی و دیرینه ای در برپایی بناهای چوبی دارد و از این رو ، در گستره نگاهداری و عملیات روی چوب ، به تجربه های وسیع و ارزشمندی دست یافته است. امروزه ، جوتن، بی تردید، یکی از پیشروترین نوآوران جهان در عرصه فناوری نگهداری چوب شناخته می شود.

جوتن وودشیلد(پوشش محافظ چوب): مجموعه جوتن وودشیلد، دارای دامنه ای وسیع از محصولات نگاهداری چوب با کیفیتی ممتاز و استثنائی است که ضمن ظرافت و زیبایی بخشی به  سطوح چوبی از آنها در برابر آسیب های احتمالی نیز محافظت می کند . گفتنی است که همه این مجموعه محصولات در مرکز تحقیق و توسعه جوتن در خاورمیانه، به طور ویژه طراحی و توسعه پیدا کرده و برای شرایط گوناگون اقلیمی خاورمیانه مورد آزمون و بررسی قرار گرفته اند. جوتن وودشیلد که مجموعه ای از رنگ چوب،برق چوب (لاک) و محافظ چوب (نگهدارنده) را در بر می گیرد، از یک سو، سطوح چوبی را محافظت می کند و از دیگر سو سبب درخشش زیبایی طبیعی چوب می شود. جوتن وودشیلد که دامنه وسیعی از رنگ مایه های سیستم رنگ سازی جوتن را در برمی گیرد، بر روی همه گونه سطوح چوبی به سهولت و سرعت قابل اجرا است.

نگهداری چوب : برای نگهداری کلی چوب، فهم ساختمان ترکیبی چوب بسیار ضروری است . پنج ویژگی اساسی باید در یک محصول با کیفیت بالا و موثر وجود داشته باشد. جوتن وودشیلد این پنج ویژگی اساسی را به پیشینه مقدار ممکن ارتقا می دهد؛ برون تراوایی رطوبت ، برون رانی (دفع) آب ، خاصیت کشسانی(قابلیت ارتجاع)، چسبندگی و نفوذپذیری، هر کدام از این پنج ویژگی همانند پیوستگی حلقه های یک زنجیر به کارایی یکدیگر وابسته اند . اگر یکی از آن ها مورد بی توجهی قرار گیرد همه سیستم دچار اختلال خواهد شد.

برق چوب جوتن: روغن جلای جوتن وودشیلد بر پایه یک آلکائید ویژه (گونه ای ترکیب شیمیایی از خانواده پوشش های پلی استری که از واکنش الکل و یک انبدرید اسید حاصل می شود) و به منظور محافظت بلند مدت از چوب فرمول بندی شده است .ترکیب ماندگار و ضدفرسایشی این محصول، آفریننده پرداختی سخت، بادوام ، ضد اشعه ماوراءبنفش و در عین حال جلوه ای با شکوه  و تجملی است که سازه چوبی را از ضربه ها و آسیب های هر روزه در امان می دارد.

وارتیش جوتن وودشیلد، هم به صورت شفاف (کلیر)و هم در دامنه ای وسیع و فراگیر از رنگهای موجود در بازار قابل ارائه است

رنگ چوب جوتن: رنگ چوب جوتن وودشیلد با پایه روغنی، از یک آلکائید ویژه با فرمول بندی خاص تشکیل شده که در اعماق متخلل چوب نفوذ می کند . رنگ جوتن وودشیلد ، به محصول شما جلوه ای زیبا و نیز محافظ می بخشد که تا مدت های طولانی برجا می ماند . رنگ چوب جوتن به فضاهای داخلی و خارجی که از چوب طبیعی ساخته شده اند ،جلوه ای کاملا نوو سرزنده می دهد و ضمن بهبود نمای ظاهری چوب ، آن را غنی کرده و محافظت می کند.

خواص و ویژگی های رنگ داخلی جوتن :این محصول بیشتر برای فضاهای داخلی پر رفت و آمد مانند هتل ها، بیمارستان ها ، آشپزخانه ها ، سرویس های بهداشتی  و غیره طراحی شده و بر روی سطوح گچی ، سیمانی ، پنل های گچی ، و غیره قابل اجرا است .ویژگی های آن شامل ، 100درصد ارکلیک خالص و قابلیت شستشوی بالا ، قابلیت تنفس (تراوایی)بخار آب ، فاقد بوی نامطبوع و مواد مضر برای سلامتی  و محیط زیست ، عدم جذب گرد و غبار ، ضد باکتری و ضد قارچ، سرعت بالای اجرا به واسطه خشک شدن سریع، تحمل پذیری ترک تا مرز 1 میلیمتر به واسطه قابلیت انعطاف پذیری بالا، دارای گواهینامه ها و استانداردهای معتبر اروپا ، مقاوم در برابر حریق است.

رنگ های ساختمانی بر پایه آب جوتن هم فاقد بوی نامطبوع و ضد حساسیت هستند و درصد مواد آلی فرار آنها بسیار ناچیز و مطابق با استانداردهای روز اروپا است .لذا محل رنگ آمیزی شده با این محصولات بلافاصله قابل بهره برداری است. با توجه به سرعت خشک شدن و بدون بو بودن این محصولات ، می توان بدون تخلیه محل و در حین انجام فعالیت های عادی نیز اقدام به رنگ آمیزی نمود همچنین استفاده از این محصولات موجب صرفه اقتصادی استفاده رنگهای ساختمانی پایه آب جوتن به جای نسل قدیم رنگهای ساختمانی است .البته رنگ های ساختمانی پایه آب جوتن از قابلیت آنتی استاتیک برخوردار بوده و به هیچ عنوان گرد و غبار به خود جذب نمی کند و عدم واکنش این رنگ ها به اکسیژن موجب می شود پس از گذشت زمان هیچگونه علایمی  زیر تابلو و یا اشیاء نمایان نشود. رنگ های ساختمانی پایه آب جوتن  از خاصیت ارتجاعی و انعطاف پذیری بالا برخوردار هستند و این قابلیت کشسانی موجب می شود رنگ به دیوار مقاوم بوده و از ایجاد ترکها جلوگیری کند. همچنین رنگ های ساختمانی پایه آب جوتن تنفس پذیر هستند و در عین حال از نفوذ آب به درون سازه جلوگیری می کنند.

بسپار- آیا این رنگ ها در بازار فعلی ایران قابل رقابت از نظر قیمت هستند؟

طالقانی: متاسفانه خیر. در این یک سال اخیر به دلیل تورم نرخ ارز قیمت ها به شدت افزایش پیدا کرده است برای اینکه بتوانیم در بازار داخلی و خارجی پاسخگو باشیم باید در مرحله اول ثبات قیمت در مواد اولیه وجود داشته باشد تا از این طریق بتوانیم عملکرد بهتری را ارائه کنیم.

بسپار- از لحاظ کیفی چه ویژگی هایی احتمالا محصولات شما را از سایر تولیدکنندگان متمایز می کند؟

طالقانی : در مورد رنگ جوتن می توان به تنوع رنگ اشاره کرد. که بالغ بر 16000 طیف رنگی را در طرح های مختلف تولید و عرضه می کند .که این طیف متناسب با سلیقه افراد مختلف است. رنگ های جوتن برای مصرف در سازه ها ، نما و داخل مجتمع های مسکونی ، تجاری و اداری مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین رنگ جوتن مانع جذب کلراید و دی اکسید کربن و رطوبت می شود. در یک تعریف ساده می توان گفت در برابر هر نوع آب و هوایی مقاوم است و چون کشور عزیزمان ایران چهارفصل می باشد ، شما در هر نقطه ای می توانید از آن استفاده کنید. از مزیت عمده رنگ جوتن این است که در شرایط مختلف آب و هوایی تغییر رنگ نمی دهد و ثبات رنگ دارد . از مهمترین مزایای استفاده از رنگ جوتن که برای خانم ها خیلی اهمیت دارد این است که به دلیل مواد به کار رفته گرد و غبار را جذب نمی کند و خاصیت آنتی استاتیک دارد . عدم جذب گرد و غبار باعث می شود که همچنان کیفیت آن ثابت باشد و درخشندگی روز اول را برای شما به همراه داشته باشد.

بسپار- حجم فروش سالیانه شما چقدر است؟ در طول سه سال اخیر چه تغییرات افزایشی یا کاهشی داشته است؟

طالقانی : در سالهای قبل به علت قیمت مناسب و اختلاف کیفیت فروش ما حالت صعودی داشت و توانستیم به خوبی محصولات خود را عرضه کنیم و با سایر تولید کنندگان رقابت خوبی داشتیم ولی متاسفانه در سال گذشته به دلیل قیمت  بالا و افزایش نرخ ارز به شدت افت کرد.

بسپار- آیا ورود این رنگ به دلیل تحریم محدود شده یا خیر؟

طالقانی : نه خیلی زیاد ولی بی تاثیر هم نیست.

بسپار – نسل آینده پوشرنگ های ساختمانی  چه خواهد بود ؟

طالقانی : قابلیت اجرا و رنگ امیزی باید  به صورتی خواهد بود که دارای انعطاف پذیری بالایی باشد که این انعطاف پذیری بالا کمک می کند تا راحت تر و آسانتر رنگ آمیزی انجام شود . مقاومت بالای رنگ ها که با ماندگاری سبب صرفه اقتصادی می شوند و نیاز به هر سال رنگ زدن نباشد . مقاومت بالایی در برابر ضربه و همچنین کلراید داشته باشند و در مقابل حریق نیز مقاوم باشند. رنگ ها همیشه دارای بوهای آزار دهنده هستند ولی رنگ های امروزی از این قاعده مستثنی شده اند . به سرعت قابلیت اجرا داشته و در نهایت آسیبی به طبیعت و محیط زیست نرسانند.

بسپار- تعرفه ورود این رنگ ها چند درصد است؟

طالقانی : حدود 40درصد

بسپار : چالش های بازار و اقتصاد ایران در شرایط کنونی را خصوصا در صنعت رنگ و رزین چه می دانید ؟

طالقانی : عدم ثبات نرخ ارز ، هزینه اولیه گمرک، محدودیت واردات مواد اولیه از مهمترین چالش های بازار و اقتصاد ایران محسوب می شود.

بسپار – بازار خرده فروشی چه سهمی از فعالیت شما دارد و اجرای پروژه های بزرگ چه سهمی؟

طالقانی:بازار خرده فروشی شاید به 10 درصد هم نرسد و مابقی ، فروش و اجرای پروژه های بزرگ است که البته طبیعی است که در این مسیر با مشکلات زیادی هم روبرو هستیم ولی هرگز عقب نشینی نخواهیم کرد .

بسپار- آیا کار اجرا هم انجام می دهید یا صرفا تامین مواد و رنگ؟

طالقانی : بله هم فروش و هم اجرا.

بسپار- در بحث اجرا در کشور مثلا در بحث رنگ های نما چه چالش هایی وجود دارد ؟

طالقانی: متاسفانه عدم اجرای صحیح و دقیق  در سیمان کاری نما چالش جدی است . ببینید معمولا در پروژه ها در شروع ، هیچگونه پیش بینی در خصوص استفاده از متریال نما نمی شود ! وقتی شما قرار است در نما از رنگ استفاده کنید قطعا می بایست یکسری آیتم ها را رعایت کنید و به وسواس بیشتری برای زیرآیند یا زیرکار نیاز است.

بسپار- و در پایان؟

طالقانی : امید است نرخ دلار به جایگاه واقعی خود برسد و تحریم ها کلا برداشته شود که سرمایه گذاران خارجی با خیال آسوده بتوانند در ایران فعالیت کنند. این می تواند باعث رشد و انتقال دانش در صنعت رنگ و رزین باشد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

برای این نوشته 0 نظر ثبت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برگشت به بالا
Index